O mně

Kdo jsem, co umím, co dělám pro firmy v krizi

 

Proč tohle píšu?

Psát sebeprezentaci není jednoduchá věc. Najít tu správnou míru už vůbec ne. Hranice mezi sebeprezentací reálně existujících doložitelných zkušeností a dovedností, a mezi chlubením je tenká a snadno překročitelná.

Ale proč se taková prezentace píše. Ať se to skrývá pod cokoliv, tak důvod je vždy jen jeden. Získání zakázek od klientů. Někdo to přizná, někdo ne. Jako člověk otevřený a upřímný, který je zvyklý říkat věci na rovinu (i když si tím občas uškodím) tedy říkám na rovinu. Tohle píši, protože mám zájem o zakázky.

Přijde mi totiž fér, abyste znali můj příběh, co mám za sebou, co jsem dělal a jak přistupuji k práci, zakázkám, projektům, vzdělávání. Jaká jsem osobnost.

Přijde fér to psát sám, autenticky, bez vyšperkování a respektování zásad psaní článků.

Přijde mi fér, abyste zjistili, jaký opravdu jsem, a posoudili, jak Vám to vyhovuje.

Ač jsem pragmatik, věřím, že kromě obsahu a formy spolupráce (o které si můžete přečíst v jiných částech webu) jde o vzájemné naladění a vyznávání stejných hodnot. Pak může spolupráce fungovat.

Tento příběh jsem napsal, abyste poznali mé hodnoty, způsob přemýšlení a moji osobnost. Budu rád, když si ho přečtete. Když nezůstanete jen u projetí si služeb, co dělám, ale přečtete i také kdo je dělá.

Je to delší než obvykle, ale čím více toho o mně budete vědět, tím bude Vaše rozhodnutí o tom se mnou spolupracovat kvalitnější.

Obojí je totiž důležité. Rozhodně Vám to pomůže při rozhodování. A pokud potřebujete vědět více, klidně mi napište nebo zavolejte a ptejte se. Na cokoliv. Nejsou špatné otázky, jsou jen špatné odpovědi.

 

Jaká jsem povaha a osobnost

Přestože teď působím již dlouho v nákupu a obchodu, a z toho 8 let na volné noze, tak původně jsem krizový manažer. Postupně jsem přešel od krizového řízení firem do krizového řízení obchodu a nákupu a v něm pak už zůstal. Schopnost a dovednost krizového řízení ve mně po minulé krizi jen dřímala a teď se znovu probudila. Je jí potřeba.

Ze svých zkušeností soudím, že pár let bude trh tyhle schopnosti potřebovat, ať jde již o projekty, konzultace, tréninky, školení či jinou spolupráci. Týká se to většiny firem. Akorát to některé ještě neví.

Jsem ryzí pragmatik a praktik. Fakt hodně. Některým lidem to vadí. Chápu, jsme různé osobnosti. Ale tady jde o byznys, o peníze. O hodně peněz, mnohdy i o přežití firmy, o zachování si práce. A tam je třeba pragmatismu a zkušeností z praxe.

Umím se rychle zorientovat. Práce v krizovém managementu a následně v nákupu mi naučila schopnosti rychlé orientace v problému, situaci. Provést rychlou analýzu a konat. To se teď hodně hodí. Prostředí trhu je nejisté, rychle se mění, na řadu dějů nemáme přímý vliv, ale musíme s nimi počítat a odhadnout vývoj. Schopnost analýzy a rychlého vyhodnocení a přizpůsobení se, je teď zásadní. Přirovnání situace k VUCA , které se občas používá, je více než výstižné.

Řeším problémy racionálně, efektivně, hned.  Netahám do toho emoce. Líbí se mi heslo „je to jenom byznys, nic osobního“. A také že „někdo musí být ten zlej“ (Občas i to je potřeba. Pak je lépe, když je to někdo z venku).  Ale umím zapojit i ty emoce, na různé způsoby. Umím být i vstřícný a citlivý, když to věci pomůže. V krizových situacích se cítím jako ryba ve vodě.

Jsem analytický introvert. Někdo to skrývá, Já se tím chlubím. Je to přednost. Je s tím totiž spojená schopnost vynikajícího naslouchání, schopnosti zjistit informace, pochopit o co jde, vše vyhodnotit, analyzovat všechny vlivy a kvalifikovaně připravit návrh na postup nebo rovnou rozhodnout. Nevařím z vody, domněnek, předpokladů, ale z faktů.

Umím mluvit s lidmi v době krize. Jsou naštvaní, nervózní, nejistí, podráždění, neví, co bude. Ano mluvím s nimi, ptám se jich, využívám jejich potenciálu. Ale pak rozhodnu a vedu je. To se totiž od šéfa v krizi očekává. Rozhodnost, charisma, přesvědčivost, umět lidi strhnout a vzít na sebe odpovědnost. Tenhle způsob v posledních letech nebyl moc v kurzu. Podle mnohých je zastaralý. Já na něj v době krize věřím.

Postavím se před lidi a řeknu jim o situaci, řeknu jim, že vím jak z toho a proč musíme danou cestou jít, i když je trnitá. Není lehké říct několika stovkám lidí mnohdy nepříjemné věci. Vyžaduje si to značnou dávku odvahy, přesvědčivosti, ale také pokory. Zažil jsem to několikrát. A pokaždé je to jiné a pokaždé těžké, ale zároveň motivující.

Také mluvím extra s klíčovými lidmi. Ty jsou potřeba nejvíce. Vytipuji si tahouny a zapojím je. Mají proto extra zacházení. Bez nich to nejde. Ty je třeba udržet.

Vždy dávám rozbor situace, jak ji vyhodnotit, co udělat a proč to udělat. Pak to uděláme a příště budete vědět sami.

Při vzdělávání vždy sleduji více linií. Získání znalostí, dovedností, motivaci a sdílení zkušeností. Znalosti jsou podmínka, ale nezbytné je umění přeměnit je na skutečné dovednosti v praxi. Bez motivace proč bychom to měli dělat je obojí na nic. A pokud je Vás v týmu více, tak neocenitelným zdrojem rozvoje je vzájemné sdílení zkušeností.  Pro mě jsou všechny tyhle linie rovnocenné.

Ze všech krizových situací co jsem řešil, vím, že důležitá je rychlost a jasný plán. Dám Vám obojí. A to hned. Musíte být rychlejší než ostatní.

V krizovém řízení, v projektech, konzultacích a v rozvoji dovedností více než kde jinde platí, že bez zkušeností to nejde a kdo nezažil, neprošel si první linií, neví o čem to je. Já to vím. Zažil jsem to. Nejen v té krizi 2008, 2009, ale v řadě jiných situací ve firmách. Jako manažer, jako šéf obchodu, jako šéf nákupu.

 

Jaké mám zkušenosti

Od 25 let věku jsem v řídících pozicích. 3 roky šéf rodinné obchodní firmy, 4 roky šéf obchodu. V 32 letech jsem začal pracovat jako krizový manažer. V době, kdy se o té profesi ještě moc nemluvilo. Následně jsem vybudoval a pak 12 let řídil nákup ve velké firmě a od roku 2011 jsem na volné noze.

Restrukturalizoval jsem dvě firmy, co byly v těžkých problémech. Před bankrotem. Učil jsem se za pochodu. To se nedalo vystudovat. Řešil jsem vše. Od financí, přes obchod, výrobu, nákup, finanční problémy, propouštění, nákladové škrty, jednání s odbory a zaměstnanci, propouštění, stabilizaci firmy, rozvoj obchodu, jednání s bankami. Skvělá zkušenost.

Dostal jsem důvěru, hodili mě do vody a já plaval. Asi dobře, když mi svěřili po prvním projektu další a pak třetí, což bylo krizové řízení nákupu. Tam jsem zůstal pak i po vypršení obvyklého ročního kontraktu. Původní i nový zaměstnavatel se spolu vypořádali (bylo to jako fotbalový přestup, oni si mě prostě koupili.

Ta třetí štace byla postavit na nohy nákup jedné velké firmě (nákupní obrat asi 1 mld.). To byl drsný první rok. Cizí nepřátelské prostředí, získat si lidi, nastavit procesy, získat důvěru managementu, majitelů. Přitom děláte věci, které se nikomu nelíbí, musíte nejen věřit, ale i přesvědčit ostatní. Kolikrát já byl u zpovědi? Zpovědi jsem říkal, když mi povolali k nejvyššímu zase po nějaké stížnosti někoho, komu jsem šlápl na kuří oko. Naučilo mě to, že kromě oficiální struktury jsou i další, neformální skryté, a s nimi je třeba počítat.

Po roce práce, kdy jsem zachránil (doslova) desítky milionů korun, nastavil procesy, organizaci, ucpal díry, kudy unikaly peníze, zefektivnil práci, a centralizoval nákup, nastavil interní pravidla a komunikaci a začalo to trochu fungovat, se mi nechtělo odcházet, tak jsem zůstal po dohodě obou firem a to trvalo 12 let. Odešel jsem při příchodu nového vlastníka. To se stává.

Na konci mého působení byl centrální útvar nákupu pro celou skupinu firem. Vždy mě bavilo jít na řešení jinak. Když někdo říkal, že něco nejde, tak jsem se na to hned vrhnul. Dělal jsem věci, kterým se nejdříve ostatní smáli (i lidé z jiných nákupů) a dnes jsou běžné. Tak to mám dodnes.

Mockrát jsem byl volán ke zpovědi k nejvyššímu, protože moje metody byly dost netradiční a odvážné a musel jsem vzít na sebe riziko za rozhodnutí a odpovědnost za výsledek. Byl jsem takovým prorážečem neprobádaných cest. A to mi vlastně zůstalo.

 

Zkušenosti z krize 2008, 2009

Zde jsem jako šéf nákupu prožil ekonomickou krizi 2008, 2009 a byl to masakr. Zase nové věci a učení se za pochodu. To co zažijete, opravdu v žádné knize nenajdete, a když ano, tak jsou to jen písmenka a bez zážitku z praxe jsou Vám k ničemu. Bylo by to na knihu. Na to zatím nemám čas, ale dojde na ní. Tak alespoň publikuji dílčí zkušenosti v článcích.

Několik výsledků. Výrazné zefektivnění práce. Stejný objem práce s téměř polovičním počtem lidí. Zavedení elektronizace v době, kdy to řada lidí považovala za úlet. Projekty, které snížily procesní časy až o 40 % a náklady na nákup až na hranu možností. Ale tak, aby nebyla ohrožena hlavní činnost firmy. Vytvoření komoditních strategií v době, kdy při vyslovení toho názvu na mě koukali jak na magora.

Vybudování opravdového nákupu krátce po roce 2000. Totální přeměna útvaru zásobování na útvar nákupu co řídil a prováděl nákup pro několik firem ve skupině. A pak jsem o tom přednášel na konferencích.

Jako první jsme začali používat e-poptávky (dnes běžná věc), mezi prvními jsme zavedli e-požadavky a zapojili nákup do před nákupní fáze tvorby požadavků a do plánování financí (dnes skoro běžné, ale tenkrát jsem těžko vysvětloval, proč to chci dělat a co je nákupu vlastně do toho).

Vždy se snažím být připraven a myslet nejen na to co je teď, ale hlavně předvídat co bude. Pak máte náskok. Jste připraveni.

Mám za sebou více než tisíc obchodních jednání ve všech myslitelných situacích. Do té doby jsem nečetl žádnou knihu na to téma, učil jsem se praxí. Byla to drsná škola. A nejen obchodních a nákupních jednání, ale i řadu interních, projektových a dalších.

Jedno z nejtěžších výzev a následných jednání bylo, když byla z nákupu a dalších služeb vytvořená samostatná společnost a museli jsme služby ostatním firmám ve skupině prodat. A neměl jsem žádný klasický rozpočet, ale všechny peníze jsme si museli domluvit od příjemců našich služeb. Formou SLA smlouvy. To byla veliká škola vysvětlování užitku nákupu.

 

Co je třeba teď mít a umět v krizi

Podle mého skromného názoru je teď třeba mít především následující.

Praktické zkušenosti z řešení různých typů krizových situací (teorie je zde houbelec platná).

Umět si porovnat příčiny a důsledky krize 2009 s krizí současnou. Je to totiž nejen horší, ale hlavně jiná. Tenkrát to bylo hodně o nákladech, úsporách. To dnes je také a více, ale navíc jsou zde obrovská rizika spojená s fungováním celého dodavatelského řetězce způsobená opatření proti COVID 19. Je to tedy mnohem těžší.

Zkušenost si situací, kdy padá trh a firmy šetří, co nejvíce mohou (vědět co dělat když jsou vyhlášeny akce KKD – každá koruna dobrá).

Klid, rozvahu.

Vědět co udělat hned a co může počkat tedy opět mít zkušenost.

Zkušenost, přesvědčivost, odbornost, vynikající komunikační a vyjednávací dovednosti. To musí být samozřejmost.

Určitě jsem ještě na spoustu věcí zapomněl. Berte to jen jako příklady.

 

Co mohu udělat pro firmy v krizi, v managementu, B2B obchodu, nákupu?

Máte sami teď spoustu práce a starostí. Asi Vás také rozčilují řeči o tom, že teď je čas na rozvoj, zastavení se, protože máme čas. Mě tedy ano.

Neznám nikoho, kdo tak má. Není, není, není to tak. Klidně si dejte čas, ale znáte to. Kdo chvíli stál, už stojí opodál.

Je tu ekonomická krize. Je čas na preventivní opatření nebo někde již na záchranné práce. Hned. Teď. Ne potom. Ne zítra. Ne za týden. Každý den se počítá. Každý den jsou peníze, pozice na trhu, zákazníci, zaměstnanci. Každý den se rozhoduje, jak na tom Vaše firma bude dál a zda přežije krizi a pokud ano tak v jakém stavu.

 

Jak to může proběhnout? Když si mě najmete.

Takže mám pro Vás připraveny možnosti spolupráce, když si mě najmete.

Může to být poradenství, konzultace, interim kontrakt, spolupráce na projektu, audity nastavení procesů, úsporná opatření, nastavení obchodních postupů a jednání pro dobu krize.

Může to být předání dovedností Vašim nákupním a obchodním týmům, manažerům. Žádná teorie, žádné klasické školení. Ale rovnou k věci, j dovednosti, zkušenosti, postupy, nástroje, které ihned použijete, a fungují.

Do hry se vrací e-aukce, e-poptávky, a elektronizace celého nákupního procesu. To je obrovská výzva, s kterou mám vlastní rozsáhlé zkušenosti.

A nezapomínejte na vyjednávací dovednosti. Jsou potřeby jiné než v době růstu. Je třeba je aktualizovat a hodně segmentovat dle dodavatelů a situace.

V managementu, v obchodu, v nákupu. O pár odstavců výš otevřeně píši, jaký jsem a co jsem zažil, abyste věděli, do čeho jdete.

 

 

KOnkrétní formy spolupráce naleznete v sekci Firemní kurzy nebo v článku Projekty

 

Pro koho je tohle určeno?

Pro vlastníky, management, šéfy nákupu, šéfy obchodu, nákupčí, obchodníky. Znám Vaši práci. Dělal jsem jí. Vím, s čím se potýkáte. Umím Vám s tím pomoci. Prošel jsem krizí. Zkuste to a uvidíte.

Pro spolupráci v krizi platí více než při jiné spolupráci, že si musíme sednout.

Proto píši toto představení, nezvykle dlouhé. Protože považuji za důležité si opravdu sednout a chci Vám dát možnost posoudit to předem.

Přečtěte si články a příspěvky, ať poznáte, jak pracuji a komunikuji a zda Vám to sedí nebo ne.

Jistě si při prohlížení webu a profilu na linkedin všimnete, že neuvádím reference. Vztah s klientem považuji za přísně důvěrný, a vše co se odehraje, zůstane jen mezi námi. Ať to bude cokoliv. Na to se můžete spolehnout.

Také se můžete spolehnout na moji absolutní (někteří říkají až brutální) otevřenost v komunikaci. Jsem přesvědčen, že v krizi to jinak nejde a to se mi opakovaně odsvědčilo.

A pokud se Vám nechce procházet web nebo profil na linkedin, tak mi prostě napište nebo zavolejte, nebo si dáme online schůzku. Nezávazně, informativně. Řeknu Vám sám více o tom, jak Vám mohu být užitečný. A můžete se mi zeptat sami na to, co Vás zajímá.

A tohle samozřejmě nepíši jen tak. Píšu to proto, že mám zájem o zakázky pro firmy v krizi. A říkám to otevřeně. A mám o ně zájem, protože problémům firem v krizi rozumím, a umím je řešit. Dělal jsem to.

Tak to zkuste. Těším se. Karel Otýs

  • Ing. Karel Otýs

    Mešno č.ev. 21, 338 43 Mešno, T.: +420 602 447 905, E.: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
    IČ: 41680341

    icon facebook icon linkedin

    ochrana osobních údajů
    obchodní podmínky

novinky e-mailem

Zadejte svoje jméno a e-mail a těšte se na pravidelnou dávku rad, tipů a doporučení pro Váš úspěšnější nákup a obchod.

captcha 

napište mi

Tuto položku je nutné vyplnit.
Tuto položku je nutné vyplnit.
Napište nám prosím zprávu.
Invalid Input